h1

Modyfikacja klasycznej kuchni gazowej

18 Luty, 2007

Temat modyfikacji klasycznej kuchenki gazowej zainteresował już kilka osób, dlatego postanowiłem zaprojektować bezpieczny i łatwy w wykonaniu zestaw, który daje możliwość wykorzystania w pełni klasycznego woka ze stali węglowej o półkolistym dnie.

!!! UWAGA !!!
PRZEDSTAWIONĄ TUTAJ MODYFIKACJĘ WYKONUJECIE NA WŁASNĄ ODPOWIEDZIALNOŚĆ.

Elementy które trzeba zdobyć to:
1) garnek stalowy emaliowany o średnicy 18cm i wysokości co najmniej 10 cm,
2) zaparzacz do herbaty zbudowany z dwóch ruchomych półkul wykonanych z drobnej stalowej siatki,
3) szeroką podkładkę metalową z dziurką,
4) sprężynkę stalową od długopisu,
5) piłkę do metalu, kombinerki, pilnik.

Projekt pierścienia paleniskowego wzorowany jest na rozwiązaniach identycznych jak w palnikach komercyjnych do woków. Najważniejszymi elementami są 3 szczeliny wentylacyjne i przednia ścianka chroniąca rączkę woka przed nagrzewaniem się od płomienia. Dodatkowo pierścień posiada 4 nacięcia dzięki którym można go pewnie postawić na kuchennej kratce bez obawy że się zsunie podczas pracy. Niestety całość jest zbyt delikatna żeby ręcznie podrzucać zawartość woka podczas gotowania. Pozostaje więc operowanie stalową chochlą lub łopatką na nieruchomym woku.

mod1

Wykonanie pierścienia należy rozpocząć od wycięcia z garnka obręczy o wysokości 7 cm. Następnie rysujemy markerem kształt przedniej ścianki osłonowej o wymiarach 12 x 1,5cm i trzy szczeliny wentylacyjne o wymiarach ok 13 x 1,5cm. Precyzja nie jest tutaj szczególnie istotna, nawet spore modyfikacje nie wpływają na pogorszenie parametrów użytkowych.

mod2

Z ręcznym cięciem emaliowanego garnka jest sporo zabawy, jeśli ktoś dysponuje elektryczną obrotową tarczą tnącą to zaoszczędzi sporo czasu.
Starajcie się nie obtłukiwać zbytnio emalii, wtedy pierścień paleniskowy będzie wyglądać estetycznie.

Następnym etapem jest wykonanie dyfuzora gazu który wygeneruje jeden centralny płomień o optymalnej mocy grzewczej. Nie jest to takie proste jakby się wydawało. Jak słusznie zauważyło już kilka osób, po zdjęciu metalowego placka z palnika gaz z dyszy wylatuje ze zbyt dużą prędkością co uniemożliwia jego prawidłowe zmieszanie się z powietrzem i zapłon. Dlatego trzeba go nieco spowolnić i rozproszyć. Dużo eksperymentowałem w tej kwestii aż w końcu po kilku porażkach wpadł mi w oko zaparzacz do herbaty mojej żony, który jak się okazało potem sprawdza się w roli dyfuzora równie dobrze jak w parzeniu herbaty🙂

mod3mod4

Zaparzacz oczywiście składa się z dwóch identycznych, półkolistych części które należy połączyć w jedną tak aby sumaryczna gęstość stalowej siatki wzrosła. Dlatego z jednej części należy pilnikiem do metalu wyciąć samą siateczkę i zamocować ją wewnątrz drugiej półkuli za pomocą stalowego drutu ze sprężynki od długopisu. Drut musi być stalowy ze względu na temperatury, miedziany niestety topi się po pewnym czasie.
Sama siateczka od zaparzacza jak się później okazało w dalszym ciągu nie rozpraszała odpowiednio gazu pomimo jej podwójnej gęstości, dlatego w wyniku dalszych eksperymentów zastosowałem szeroką metalową podkładkę z dziurką która o dziwo zwiększyła moc grzewczą płomienia prawie dwukrotnie.

mod5mod7

Podkładkę należy przymocować również za pomocą stalowego drucika. Dokładne umiejscowienie podkładaki to kwestia kilku eksperymentów tak aby płomień bił centralnie pionowo w górę, podobnie jak na zdjęciu wyżej.
Czuję podświadomie że moc można jeszcze trochę zwiększyć zmieniając kształt tej podkładki ewentualnie jej rozmiary. Na razie jednak jestem w pełni zadowolony z tego dyfuzora.

mod6

A oto efekt końcowy🙂
Oczywiście jeśli posiadacie w swoich kuchenkach nowoczesne palniki z czujnikiem termicznym zaniku płomieni to możecie sobie odpuścić ten projekt bo w obecnej formie nie zakłada on możliwości oszukiwania czujnika.

33 uwag

  1. Pierścień zrobiłem ze starej tarczy hamulcowej (15 minut pracy szliferką kątową), dyfuzor z wyciskacza do czosnku
    z Ikei http://www.allegro.pl/item256525198_ikea_wyciskacz_do_czosnku_koncis_fv.html
    i jeszcze otwór w dysze zrobiłem większy


  2. „gena” na ile powiększyłeś otwór w dyszy ja z 1.14mm na 2.5mm jest nieźle. i napisz koniecznie jak Ci się samży. pozdrawiam


  3. otwór z 0.8mm było 2.5kw na 1.1mm stało ok.5 kw smaży się nieźle, ale płomień za mocno się rozchodzi i nagrzewa dużą powierzchnie.Wczoraj eksperymentowałem i wyszło mi coś niesamowitego. postawiłem kawałek rury (średnica 5cm długość 10 cm)bez
    żadnych dyfuzorów i wyszedł mi turbo efekt.Zamiast długiego żółtego płomienia mam krótki jasno niebieski płomień podobny do profesyjnych palników, który grzeję sam środek woku,przy tym wydaję dźwięk podobny do odrzutowca. Na razie turbo efekt wychodzi mi tylko na dyzy 1mm (ok 4 kw), ale smaży się na tym niesamowicie, olej zaczyna dymić w ciągu 5 sekund.Dziś będę eksperymentować z większą średnicą dyszy.Może trzeba rurę dłuższą. I jeszcze,jak ta rura stoi, to musi mieć z dołu otwory na powietrze.


  4. „gena” a jak wyliczasz moc palnika?


  5. Moc,arbil,wylicza się tak P1/P2=S1/S2 (P-moc S- powierzchnia otworu S=3.14*R^2),przy tym P1 i S1 musisz popatszyć w opisie palnika.


  6. Dzięki „gena”, wg obliczeń z Twojego wzoru wyszło mi, że po modyfikacji kuchenki gazowej moc jej wzrosła z 2.8kw (p1=2.8, s1=1.14)do ok. 6.1kw (s2=2.5). Taboret gazowy, który jutro będę testował ma moc 7.5 kw – ale on ma jedną dyszę i chyba jest wymienna, jeżeli uda mi się podobną skombinować to zamienię je miejscami (na większą) i może da radę z taboretu gazowego wycisnąć 12-15kw? poczekamy zobaczymy , a jak myślisz „balcer” 15kw chyba by starczyło na domowe warunki, prawda? Ale najpierw czekają mnie jutrzejszy pierwsze testy


  7. arbil, S- to nie średnica , tylko powierzchnia otworu, popatrz uważnie na formuły. W twoim przypadku S1-1.02 S2-4.9 masz moc 13.5 kW przy sprawności,jaką miał palnik do modyfikacji(zazwyczaj ok. 60%). Możemy powiedzieć że im więcej masz żółtych płomieni tym mniejszą masz sprawność


  8. „gena” racja, nie wiem dlaczego nie zauważyłem że to powierzchnia hihi, przecież jasno napisane jest „czarno na białym”


  9. z tymi wyliczeniami pobawię się wieczorem, a teraz coś co mnie zaniepokoiło i sprawdziłem , całkowita moc mojej kuchenki (wg producenta) to 10.2 kW (duży palnik=2.8kW+ 1średni=1.8kW+2średni=1.8kW+mały=1kW+piekarnik2.8kW) a suma średnic wszystkich dysz to 4,96mm (pole wszystkich dysz jest równe 12.4mm2), więc niemożliwością jest, uzyskanie mocy powyżej 10kW, nawet 6kW, jeśli po modyfikacji moja dysza ma 2.5mm (pole 4.91mm2)


  10. Policz dokładnie pole(podpowiadam, a^2+b^2+c^2 nie jest równe (a+b+c)^2)


  11. I jeszcze. ta metoda wyliczenia pokazuję bardziej zużycie gazu. moc będziesz miał znając sprawność palnika


  12. „arbil” i „gena” zdecydowanie zbyt uprościliście tą kalkulację mocy. Myślę że te wzory nie mają nic wspólnego z rzeczywistością i są kosmicznym wręcz uproszczeniem. Zupełnie pominęliście fakt że gaz z dyszy może wylatywać z różną prędkością (rodzaj reduktora). No i jak słusznie zauważył „gena” istotne jest też jego prawidłowe spalanie, czyli podwójny niebieski stożek, oraz odległość blachy woka od płomienia. Co do grzania wody w woku na czas to pamiętajcie że każdy z nas ma innego woka o zupełnie innych wymiarach i grubości blachy co zupełnie zmienia warunki pomiarów.
    „arbil” możesz w swoim taborecie wywiercić kilka dodatkowych dziurek pod kątem w kierunku środka wtedy płomienie będą równo grzały woka, ale z tego co widzę na fotkach twój nowy palnik

    będzie wymiatał🙂


  13. „gena” zwracam honor i pokornie przypomnę sobie troszkę matematyki… te pola, powierzchnie hihi, ale tak jak zauważył „balcer” nie wzięliśmy pod uwagi pewnych czynników – nawet samego materiału, z którego wykonany jest wok: stal, aluminium, żeliwo.

    „balcer” nowy palnik rzeczywiście wymiata(w porównaniu do zmodyfikowanego kuchennego) ale dymu było tyle, że mogłem spokojnie w nim siekierę zawiesić, ale smażenie w ogniu ma swój urok, a potrawy rzeczywiście zyskują inny aromat.


  14. Wok mam taki samy jak twój.
    arbil,jeśli chcesz, to możesz spróbować na starej zmodernizowanej kuchence, jeśli ci się uda uzyskać „turbo efekt”, to będziesz miał te 13 kW, a może nawet i więcej, bo mi wyszła sprawność większa, niż w normalnym palniku.I przy tym największa moc jest w środkowej części.Ale ma dwa minusy:
    1. Pracuję bardzo głośno.
    2. Praktycznie się nie da regulować mocy: lub max., lub wyłączony.
    Możesz użyć tymczasowo zamiast rury pustej puszki od kukurydzy (tej takiej dłuższej) wycinając dno. Trzymając ją jakimiś szczypcami, trzeba znaleźć optymalną wysokość.


  15. „gena” tzn. o ile dobrze rozumiem żeby choć spróbować osiągnąć turbo efekt powinienem, zamiast dyfuzora projektu „balcera” umieścić zwykłą puszkę po np.: kukurydzy, taką w kształcie kawałka zwykłej rury. i pobawić się z wysokością (chodzi o ilość powietrza), rozumiem więc, że płomień będzie o średnicy tej właśnie puszki, tak?


  16. „gena” postawiłem puszkę-rurkę po małej fasolce i płomień jest tylko niebieski i rzeczywiście głośny (jak megaturbina wentylatora „balcera”), i tylko jedno pytanie gdzie stawiasz woka bo mój pierścień jest zbyt niski (po prostu puszka dotyka dna woka), może skrócić puszkę?


  17. moja puszka po fasolce ma 7cm wysokości i prawie 6cm średnicy, postawiłem ją bezpośrednio na aluminiowym pierścieniu kuchenki (tym na którym zazwyczaj leży ten czarny krążek)i sprawdzałem na dyszach : 1.14 i 1.8 w obu przypadkach w płomieniu brak żółtych kolorów tylko niebieski, jutro testy z wodą w woku. już dziś zamieniam się na pierścienie paleniskowe z kolegą on ma 3 cm wyższy. Zobaczymy co będzie.

    „balcer” byłeś może ostatnio w wólce kosowskiej? chyba będę w poniedziałek, a ciekawi mnie jakie aktualnie mają tasaki, czy te uniwersalne są? muszę je sprawdzić bo mają szersze ostrze od mojego a takiego szukam


  18. „arbil” w Mai-Thai (WK) ostatnio bida, ani jednego tasaka ze stali węglowej. Zostały jedynie tasaki marki Kivi i kilka no name-ów. Znowu robili przemeblowanie niestety i wszystkie fajne zabawki gdzieś poznikały😦
    Sklep http://www.wokshop.com oferujący tasaki na amazon.com nie chce wysyłać ich do Polski😦

    Jeśli chodzi o wasze eksperymenty z kuchenkami to się nie wtrącam😉 chyba wolę się wykosztować na profesjonalny bezpieczny palnik.
    Wczoraj bawiłem się trochę z ciekawości swoją Sonaremą i straciłem wszystkie włosy na ręce i okolicach. Takie małe bum.


  19. Witam, ostatnio pisałem w innym wątku (kurczak z trawa cytrynową), ale widzę ze tu jest ciekawsza dyskusja. Chciałem Wam pokazać co wyrzeźbiłem na początku roku i do tej pory używam, a żeby się nie rozpisywać zrobiłem fotki telefonem (sory za jakość) http://89.171.224.154:81/

    Nie bardzo sobie mogę wyobrazić te puszki od fasoli…
    Nie miałem też wcześniej pojęcia o możliwości zmiany dyszy, ale widzę że muszę się za tym rozejrzeć.
    pozdr


  20. to co „balcer” zostajemy na razie zostajemy przy swoim starym przy sprzęcie tnąco-krojącym, bardzo żałuję że ode mnie z klubu ludzie się nie znają tasakach i wokach. Właśnie w przyszłym tygodniu wyjeżdżają na 2 tygodnie na Mistrzostwa Świata Wu-shu do Pekinu :(( co by mogli przywieźć nawet nie chcę myśleć


  21. Widzę że dobrze ci idzie, arbil🙂
    Ja mam rurkę 5,5cm dł. i 5cm średnicy. Dolna krawędź płomienia jest ok.0,5 cm niżej kraja rurki. A rurka stoi na takiej krzyżowej z kółkiem pośrodku nakładce na ruszt http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.czesciagd.pl/images/9001028.jpg&imgrefurl=http://czesciagd.pl/index.php%3FcPath%3D20_2448_2416%26language%3Dhu%26osCsid%3Dd55610469…&h=412&w=550&sz=18&hl=pl&start=1&um=1&tbnid=9jYBWGabJke0sM:&tbnh=100&tbnw=133&prev=/images%3Fq%3Dnak%25C5%2582adka%2Bna%2Bruszt%26svnum%3D30%26um%3D1%26hl%3Dpl%26client%3Dopera%26rls%3Dpl%26sa%3DN
    Wyszła szczelina ok.2cm. U mnie jest gaz z butli i on potrzebuje więcej powietrza niż gaz ziemny.
    Dno woka znajduje się na górnej krawędzi jasno niebieskiego stożka.
    Pozdrawiam i życzę udanych eksperymentów.
    Wyszła szczelina ok.2cm. U mnie jest gaz z butli i on potrzebuje więcej powietrza niż gaz ziemny.


  22. „gena” zrobiłem test z 0,5 litra wody i… bez zmian czy zastosowałem dyfuzor „balcera” czy Twój pomysł (rura)-przy tej samej dyszy-wynik zagotowania jest taki sam, w granicach 2.10 -2.20 z tym, że dyfuzor „balcera” ciszej pracuje… a póki co bawię się taboretem gazowym, który 0.5 litra wody zagotowuje w czasie podobnym do w/w prób ale np.;palnik na maksa+olej+woda daje ogień dłuższy niż zmodyfikowana kuchenka🙂


  23. „luk4sz” a Ty na swojej wersji kuchenki 0.5 litra zimnej wody z kranu w ile minut zagotowujesz w swoim woku?


  24. „balcer” piszesz, że: „Sklep http://www.wokshop.com oferujący tasaki na amazon.com nie chce wysyłać ich do Polski”, no więc dziś sprawdziłem.

    Sklep http://www.wokshop.com WYSYŁA TASAKI DO POLSKI !!!!!, tylko zamówienie trzeba złożyć na stronie Yahoo – daję link: http://order.store.yahoo.com/cgi-bin/wg-order?unique=217cf&catalog=wokshop&et=47321ed7&basket=b%3D5C3a42bfd10105bf473217cf6c208bf42bfd1a55dcd5786a0501618f2a2ae694b%26l%3D%26s%3DQqcrP4TUfxtS.5CWQt9XA_tbnko-

    Właśnie zamówiłem ten tasak (do warzyw).
    koszty dostawy: 28 dolców, tasak 19,95, razem 47,95

    i dostałem na maila potwierdzenia zamówienia, dostawa 21-35 dni (obiecanki) ale książki z Amazonu przychodziły do mnie w ciągu 2 tygodni.

    „balcer” co sądzisz o kosztach….prawie 140 zeta za tasak….. ale do Wólki mam ponad 550km w obie strony….więc…jakby (moim Passatem benzyna!-220 PLN-ów koszty podróży) trochę🙂 taniej….


  25. „buktor” rzeczywiście ciekawa sprawa. Z amazona nie wysyłają a z yahoo chyba bez problemów.
    Dzięki za to ciekawe odkrycie. Zupełnie to przeoczyłem.
    28$ to sporo, dużo więcej niż sam tasak, ale dolar teraz na szczęście tani jest jak nigdy🙂
    Daj znać jak paczka dojdzie.
    W Wólce nie ma chińskich tasaków ze stali węglowej do warzyw. Są uniwersalne więc znacznie grubsze i cięższe. Ten który zamówiłeś jest odpowiedni, lekki, cieniutki i bardzo ostry. Zebrał dużo pozytywnych opinii na wielu forach dyskusyjnych.


  26. No to nie wiem, arbil, dla czego mam takie krótkie czasy😦
    Ale ta moc, którą mam, już jest dla mnie wystarczająca.
    Nawet czasem za dużo:) trochę nie nadążam. Zaprzestaję eksperymenty.


  27. A próbowałeś na dysze 2,5 ?


  28. „buktor” jak przyjdzie ten tasak do CIebie podaj jeszcze jego wymiary (długość, szerokość, grubość ostrza i waga) jeśli będzie mi odpowiadał to chętnie się z kimś podzielę kosztami przesyłki i zamówię tez z jednego🙂

    „gena” dysza 2.5 powoduje u mnie jedynie zwiększenie powierzchni grzania – tak że płomienie wystają ponad woka – czas bez większych zmian, może z 10-15 sekund…


  29. Pewnie rurka za krótka i może powietrza za mało.


  30. „arabil” OK! sam się nie mogę doczekać.
    Dostałem już maila od właściciela sklepu Pana Tane Chan’a🙂, że paczkę wysłali 8 listopada USPS-em „par avion” jak to napisali🙂, no i najważniejsze, że przesyłka im wyszła tańsza o 3$. No i proszą mnie czekać ok. 2 tygodni na dostawę i mają nadzieję, że wszystko dojdzie w dobrym stanie…. Pewnie to taka sztampa mailowa… ale miło czytać taki „osobisty” list ze sklepu.🙂
    Jak się wszystko potwierdzi (czyli dojdzie paczka), że to żadna ściema tylko poważny kontrahent….to jest tam w ofercie baaardzo dużo różności, które będę chciał sobie sprowadzić, więc masz już chętnego do spółki w kosztach.


  31. „buktor” cieszy mnie niezmiernie Twoja chęć współpracy🙂 więc pozostaje poczekać, więc czekamy…

    „gena” gdy dam dłuższą rurkę to woka przez cały czas smażenia musiałbym trzymać w ręku, bo nawet pierścień kolegi jest za niski , a druga sprawa jestem ograniczony przez okap który mam na około 80 cm nad kuchnią zawieszony i płomienie troszkę mi go podwędzają (potem mam w domu dym – ale nie z ognia tylko z żony :)) więc w tym mieszkaniu kończę testy i zostaję przy taborecie gazowym, a jak żonka ukochana w domku jest to tyko używam zmodyfikowanej kuchenki hihi


  32. A ja sie nie zgodze…


  33. Hi,

    here is my mod: http://youtu.be/LJKxcEtTPdM



Skomentuj

