h1

Okapowa paranoja

21 Luty, 2007

Technika smażenia w płomieniach i w ogóle przy dużej mocy grzewczej generuje 2 podstawowe problemy: czarny duszący dym (dużooooooo) i aerozol olejowy (dużoooooo).
Czasami jeszcze brzydkie oparzenia i upalone włosy ale to już inna historia.
Pierwsze uruchomienie palnika WOK Sonarema 8045 i próba usmażenia czegoś spowodowały ogólny spadek widoczności w całym mieszkaniu o 70%. Ten palnik uruchamia się poprzez małą detonację gazu co już samo w sobie daje dużo do myślenia🙂

Wietrzyłem tak sobie mieszkanie próbując ogarnąć skalę wygenerowanego smrodu i w myślach zastanawiałem się jak tu rozwiązać ten problem. Zaczęły się eksperymenty🙂
1) wentylator biurowy w oknie nie dał rady,
2) wentylator kanałowy w kratce wentylacyjnej nie dał rady,
3) okap blaszany z wentylatorem nie dały rady,
4) okap z wentylatorem turbinowym nie dały rady,
5) okap z kurtyną i wentylatorem turbinowym nie dały rady,
6) okap, kurtyna, turbina, wentylator biurowy też poległy na placu boju😦

okap5.jpgokap6.jpg
okap1okap 3okap 4

O co chodzi do ciężkiej …. zastanawiałem się i dla relaksu odwiedziłem chińską restaurację www.wook.pl pod Mariottem w Warszawie gdzie gotują w płomieniach przed nosem klientów. Patrzę na ich potężny, przemysłowy okap o powierzchni kilkunastu m^2 który pracuje na pełnych obrotach i czuję że dym gryzie mnie w oczy.

okap2.jpg

W tym momencie straciłem nadzieję że uda mi się pokonać ten problem u siebie w domu. Jeśli oni nie radzą sobie w tak wypasionej knajpie to ja chyba nie mam szans, ale to jeszcze nie jest moje ostatnie słowo.

Smutna prawda o smażeniu w płomieniach jest taka że trzeba to robić albo poza domem albo posiadać okap przemysłowy z turbo wentylatorem o kosmicznej wręcz wydajności.
Tak więc rozpocząłem projekt budowy monolitycznego stanowiska do pracy z palnikiem Sonaremy który rozwiązywałby wszystkie wyżej opisane problemy.

2 uwag

  1. więc co zrobić?przy budowie nowego domu uwzględnić smażenie w płomieniach?;-P

    jak na razie mam jeden wok, żeliwny z płaską podstawą pod kuchenkę elektr. na razie używam jeszcze gazowej , ale sie zastanawiam jak będzie działać na mocnej elektrycznej?

    wok rozgrzewa się w miarę wolno, ale dochodzi do b.dużej temp./wodę zagotuje/
    więc się zastanawiam czy jest możliwe na ni robić tą
    „magię”?czy po prostu kupic inny wok?


  2. Problem występuje najczęściej w blokach gdzie przewody wentylacyjne są częściowo wspólne. Dlatego obowiązuje tam administracyjny zakaz stosowania wymuszonej wentylacji.
    Czasami udaje się po cichu wybić dziurę w ściance obok okna kuchennego i umieścić w niej wylot okapu, ale sąsiedzi mogą szybko się zdenerwować takim pomysłem🙂
    Ściana wokół takiego wylotu jest ponadto oblepiona resztkami spalonego oleju i wszystkim co się do niego przylepi.
    Smażąc na kuchni elektrycznej nie da się czegokolwiek zapalić w woku bo nie ma źródła ognia.
    Jeśli nie posiadasz solidnego dedykowanego palnika pod wok to stosowanie woka o półkolistym dnie nie ma sensu. Zwykła stalowa patelnia okazuje się w takim przypadku lepsza.



Skomentuj

