h1

Barowe sosy chili

22 Czerwiec, 2007

Tym razem będzie o sosach chili które można znaleźć w wietnamskich restauracjach jako dodatek do serwowanych potraw.

Tutaj mała uwaga. Większość restauracji i budek wietnamskich ma swoje własne wersje tych sosów przygotowywane przez kucharzy, najczęściej z jakąś dodatkową nutką smakową.

sosy.jpg

W sklepach można znaleźć/kupić sosy takie jak na zdjęciu wyżej. Osobiście uważam że najlepszy jest drugi na zdjęciu słodko ostry sos chili produkowany na rynek niemiecki (cena od 14 do 20zł ). Pierwszy ze zdjęcia sosik jest lekko kwaśnawy co znakomicie komponuje się z frytowanym na głębokim oleju kurczakiem w panierce, natomiast niekoniecznie dobrze smakuje z np. ryżem. Natomiast drugi to prawdziwa rewelacja. Często polewam nim ryż Royal Umbrela który sam z siebie jest dość suchy i aż się prosi o taki dodatek.

Są jeszcze super ostre, geste pasty chili typu Sambal Olek którymi można zaognić potrawę lub szybko się wykończyć🙂

Produkuje się też mnóstwo sosów o specyficznych aromatach na bazie pasty chili, trudno tu coś doradzić. Jak dla mnie wszystkie wypalają gardło i wnętrzności🙂 Po prostu trzeba to lubić.

10 uwag

  1. Oczywiście w Wólce można kupić te sosy i jeszcze tą panierkę do krewetek, o której pisałeś w wietnamskich smakołykach, prawda?


  2. „arbil” Oczywiście że tak, choć zdarzało się że kończyły się zapasy magazynowe w chili gdy właśnie jechałem tam z zamiarem kupna🙂. W Asia-Tasty mają tylko „Golden Lotusa” w „WAH-NAM” obydwa.


  3. Lepszy wróbel w garści niż…dobry sos na obrazku – ostatnio w „centrum rozrywkowym Płocka – Auchan🙂 kupiłem sos słodko-ostry chili Thai Heritage za 9 zeta. Bardzo mi posmakował, ciekawy jestem jak wypadnie w porównaniu z tym, o którym pisałeś powyżej, a tak w ogóle to polubiłem sos rybny dzięki wietnamskiemu kurczakowi z orzechami nerkowca, PYCHA pozdrawiam


  4. Z gotowcow Mi osobiscie bardzo smakuje Thai Sweet chili markowany Hot Spot, a sprowadzany przez kuchnie swiata, ok 9pln.

    Abril:
    A masz do tego jakis przepis? Dlaczego pytam?
    Bo ja znam orginalna wersje ktora wcale nie pochodzi z wietnamu tylko z chin, i niema tam ani grama sosu rybnego, ale jest np sos ostrygowy🙂


  5. Hello storm!
    Mam parę przepisów na sosy i z chęcią zapoznam się z Twoim, jeden sosik który zrobiłem w zaciszu swojej kuchni (do satajów-oczywiście podpierając się przepisami książkowymi) umieściłem na: http://www.kuchniachinska.pl/przepisyint.php?id=201
    ale można by tam umieścić odrębny rozdział z sosami , co Ty na to?


  6. jakby ktos szukal to jestem w posiadaniu nasion do red saviny habanero (zebralem pierwsze owoce z krzaczkow sadzonych z nasion zamawianych z wloch), gdyby ktos byl bardzo zainteresowany to jestem w stanie wyslac kilka listownie🙂 oprocz tego birds eye, mialem tez mala partie nagi jolokii ale niestety z tego nici, aczkolwiek ostrosc red saviny i tak jest powalajaca🙂
    red savina osiaga wg tabel okolo 350.000 ~ 577.000 jednostek w skali scoville’a ale na pewno nie bede mial tyle z uprawy szklarniowej😉


  7. emesc
    ja bym był zainteresowany daj znać na gregvip666@gmail.com


  8. „emesc” gdyby kilka sztuk jeszcze Ci zbędnie zalegało to napisz: madoxx1@o2.pl


  9. Do mnie też możesz napisać🙂


  10. Mi osobiście smakuje sos słodko-ostry od tao tao🙂



Skomentuj

