h1

Operacja „okap 2.0”

26 Sierpień, 2007

Ten wpis będzie aktualizowany na bieżąco –> relase.6 <–

26.08.2007
I oto ponownie stoję przed problemem budowy porządnego okapu w wynajmowanym mieszkaniu. Adaptacja kuchni do stanu ze zdjęć poniżej zajęła mi prawie 2 tygodnie.

.

Tym razem jednak sprawa jest o wiele bardziej skomplikowana inżynieryjnie z powodu szafki nad kuchenką. Z wykuciem dziury do szybu wentylacyjnego poszło dość gładko, natomiast okap w chwili obecnej cały czas spędza mi sen z oczu. Jedyne proste rozwiązanie to wywiercenie 2 dziur o średnicy 150 mm na rurę alu. w szafce i szczelne obudowanie jej deskami kuchennymi tak aby dało się jeszcze powiesić parę półek po bokach. Właściciel mieszkania na pewno aż zaniemówi z podziwu dla tak wyszukanego rozwiązania inżynieryjnego🙂

Sam okap planuję wykonać z blachy alu. o grubości 2 mm i połączyć wszystkie elementy nitami alu. Do dzieła … c.d.n.

28.08.2007
Kolejny dzień walki z murem i sąsiadami. Przy okazji dowiedziałem się że w blokach obowiązuje zasada mówiąca że wszelkie prace remontowe typu stukanie i wiercenie mogą być wykonywane do godziny 18.00 a po tej godzinie ten kto się nie zastosuje może dostać w „michę”🙂
A ja naiwnie myślałem że wywiercę sobie kilka dziurek po 21.00😛 morał z tego taki że intensywnie myśląc można zostać myśliwcem🙂

.

Jak widać na zdjęciach poszerzyłem (dłutem i młotkiem) dziurę w szybie wentylacyjnym tak aby zmieściła się tam maskownica na rurę alu. typu „spiroflex” 150 i wentylacyjną turbinę telekomunikacyjną o średnicy 170. Sąsiedzi pewnie życzyli mi przez ostatnią godzinę żebym zdechł w męczarniach no ale zdążyłem do 18.00

Intensywnie dumając nad sposobem montażu wentylatora doszedłem do wniosku że musi on być schowany głęboko w murze i co najważniejsze poziomo nad maskownicą tak aby dmuchał on pionowo w szyb kominowy. Rozwiązanie takie jest najlepsze ze względu na hałas jaki generuje ta turbinka no i fakt że gorące gazy spalinowe z nad woka dolatując do niego powinny się już schłodzić na tyle żeby mu krzywdy nie wyrządzić. Ponadto spiroflexowa rura alu. musi być w jednym kawałku od początku do końca żeby nie wypuszczać na zewnątrz gromadzącego się w niej oleju przez potencjalne złącza.
Dla samego wentylatora zaś lepiej jest żeby dmuchał swobodnie prosto przed siebie nie napotykając na przeszkody i zakręty, co wynika głównie z praw aerodynamiki.
Teraz czeka mnie jeszcze trochę murowania, uszczelniania pianką montażową i wywiercenie otworów na rurę alu. w szafce. c.d.n

01.09.2007
Sobota. Jestem już na skraju załamania i depresji. Mam już serdecznie dosyć wiercenia, kucia, malowania, itd.
Udało mi się poskładać do kupy i zamontować w ścianie kasetę z wentylatorem i kolankiem. Niestety układ musi składać się 2 części a nie 1 jak pierwotnie planowałem. Po prostu w przypadku serwisowania czegoś musiałbym rozpruć wszystko dookoła włącznie z rurą alu. a tak będę pruł jedynie część schowaną w ścianie.

. .

Na razie schnie sobie pierwsza warstwa pianki montażowej. Z wywierceniem dziur w szafce poszło całkiem gładko. Jutro biorę się za zabudowanie rury alu. wewnątrz szafki i może pomyślę już nad jakimś półkami po bokach. Ostatnia faza to budowa okapu z blachy, której jeszcze nie mam. W tym miejscu pewnie pomyślicie po kiego czorta chcę robić okap samemu zamiast kupić gotowy w sklepie. Ano od razu wam odpowiem że po pierwsze cena, a po drugie okap sklepowy nawet taki za 2 tys. zł to po prostu straszne gów… które jedynie ładnie wygląda w kuchni ale kompletnie nie spełnia swojej funkcji. Jeśli myślicie nad kupnem czegokolwiek do swojej kuchni to najpierw zobaczcie czego używa się w kuchniach profesjonalnych przemysłowych. Dla mnie adaptacja i urządzenia kuchenne muszą być przede wszystkim „Heavy Duty”.

03.09.2007
Zakończenie pierwszej fazy murarsko ciesielskiej przypłaciłem grypą😦 , tak to już bywa w życiu. Pewnie jakiś przeciąg mnie dopadł, albo gorąca modlitwa sąsiada zza ściany😛

.

Farba na ścianie jeszcze dobrze nie wyschła ale już widać na oko że będzie potrzebna druga warstwa. Rurę alu. okleiłem taśmą alu. samoprzylepną tak aby usztywnić powstałe kolanko i zapobiec wnikaniu kurzu w żeberka rury. Wewnątrz szafki rurę udało sie sprytnie zabudować zyskując tym samym 4 przestrzenie pakownicze (na zdjęciu brak jednej półki)

.

Po przykręceniu drzwiczek wygląda to nawet całkiem znośnie.
Pierwszy test turbiny mile mnie zaskoczył.

Kotlety poderwały się z patelni i zniknęły w mroku rury🙂
To oczywiście żart, ale muszę uczciwie przyznać że siła ssania tego układu jest spora. Niestety poziom hałasu też nie jest mały, ale będę go włączał tylko na czas wokowania.

Teraz czeka mnie druga faza, czyli poskładanie okapu z blachy alu. no chyba że się wcześniej z jakiegoś powodu „przekręcę”🙂

09.09.2007
Pomimo gorączki 38,5 sC. i ogólnej zapaści postanowiłem kontynuować dzieło😛
Kilka punktów planu uległo jak zwykle zmianie, i tak zamiast nitowania wybrałem skręcanie śrubkami. Po prostu lepiej to wygląda🙂 niczym stary angielski most, ehh.
Blacha miała być grubości 2mm ale gdy ręka trzymająca nożyce do ciecia odmówiła mi posłuszeństwa to wybrałem 1mm co jak się później okazało było dobrym kompromisem.
Odciski na dłoniach co prawda się pojawiły ale lepsze nożyce niż piłka do metalu🙂

.

Oczywiście brakuje jeszcze podwieszanych bocznych kurtyn do zabawy z płomieniami w woku🙂 ale to już pestka.

.

Co dalej ? A więc brakuje oświetlenia w okapie no i całej elektryki która sterowałaby światłem i wentylatorem. Ale w tym tygodniu na pewno będzie pierwsza próba kopcenia wokiem, już się nie mogę doczekać.

16.09.2007
Okap doczekał się już kurtyn bocznych🙂 tadaaaa.
A tak przebiegła pierwsza próba ogniowa:

14 uwag

  1. hello balcer

    czy ta zasada mówiąca, że odwierty po 18 godzinie rodzą możliwość michobicia to zasada ogólnie przyjęta, czy ustawowa, czy też po prostu umowa intersąsiedzka? bo moja babcia ma taki głośny problem od dłuższego czasu do godz. 20.30 mniej więcej


  2. „arbil” mnie się wydaje że to wewnętrzne regulacje każdej spółdzielni/administracji, warto się zawsze dopytać, choć z doświadczenia wiem że z sąsiadami lepiej mieć dobre układy🙂


  3. ehh, że Ci się chce Balcer tak kombinować😉


  4. „balcer” a czy boki tego okapu będą w jakiś sposób zabudowany (zasłonięte itp) bo powiem Ci szczerze , że na polibudzie mieliśmy takie fajne ćwiczenia na laborce i niektóre wymagały konkret wyciągu. Z tego względu pracowaliśmy pod czymś co się nazywa dygestorium http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Fume_hood.jpg
    z opuszczaną szybką. Na zewnątrz nie wydostawały się żadne dymy kolorowe czy też nie kolorowe, ale tak myślę, że pozostaje problem obsługi woka, gdy taka szybka byłaby choć częściowo opuszczona, no i jak to zamontować w domu. Coś podobnego widziałem na Twoich poprzednich zdjęciach

    ale pisałeś że się średnio sprawdziło. Z drugiej strony teraz będziesz miał mocniejszy ciąg…


  5. „arbil” oczywiście boki będą zabudowane aby wyłapywać pryskający olej i kawałki produktów które nieustanie próbują uciekać z woka🙂 Nad kształtem blach cały czas jeszcze myślę ale całość zaczyna mi się rysować coraz wyraźniej.
    Z tym dygestorium to niezły joke🙂 ciekawe czy takie cacko przetrwałoby próbę woka🙂
    Mnie się wydaje że kluczem do sprawności całego okapu jest przepływ powietrza w szybie im większy tym lepiej. poprzednio miałem 80 m^3/h teraz będzie ok. 400 m^3/h czyli 5 razy lepiej. Jeśli to nie pomoże to wersja 3.0 okapu będzie miała wentylator przemysłowy z silnikiem trój fazowym🙂


  6. hello konstruktorze!
    wygląda ciekawie + dodatkowe punkty za część blachy na ścianie (pozostanie czysta-ja muszę swoją szorować), chyba nie skłamię, gdy powiem, że do czyszczenia będzie dużo łatwiej niż z tradycyjnym, takim z kratką i fizelinkami do łapania tłuszczu. Wygląda zawodowo napisz koniecznie jak się sprawuje. P.S. Wracaj do zdrowia balcer


  7. balcer jeszcze jedno pytanie:
    czy pomiędzy szafką a okapem jest jakaś część izolująca ciepło z palnika? bo może cały dół szafki odkleić się (miałem taki przypadek z bokiem szafki obok piekarnika)


  8. „arbil” między dołem szafki a blachą okapu jest 1,5cm szczelina powietrzna. Celowo ją zrobiłem, po to żeby szafka nie podgrzewała się nadmiernie od blachy. Jeśli pojawią się jakieś symptomy problemu o którym piszesz to zapakuję tam warstwę wełny mineralnej. Na razie po kilku próbach z samymi tylko palnikami nie stwierdziłem żadnych problemów, szafka nawet nie jest ciepła. Spowodowane jest to silnym przepływem konwekcyjnym powietrza w tej szczelinie, który niejako chłodzi i blachę i dół szafki.


  9. witajcie
    „balcer” czy możesz podzielić się wiedzą jak sobie radziłeś z dymem gdy jeszcze nie miałeś porządnego wyciągu: czy tylko pozostaje wietrzenie domu?
    Niestety na przerobienie okapu nie mam zgody szanownej małżonki, zaczynam więc myśleć o czymś takim w rodzaju przenośnego, rozkładanego wyciągo-okapu. Mógłby on dym wyrzucać bezpośrednio na zewnątrz kuchni. Tyle, że na razie jest tylko pomysł ale brak wizji jak by to mogło wyglądać


  10. „arbil” takie pomysły z rozkładanym okapem i długą rurą do okna już przerabiałem i zdecydowanie odradzam. Rozkładanie, składanie i czyszczenie takiej machiny skutecznie zniechęca do wokowania😉

    Lepiej przekonaj jednak małżonkę do okapu przemysłowego i potężnego wentylatora o płynnie regulowanej wydajności.

    Mój „okap 2.0” nie do końca okazał się skuteczny.
    Jest za płytki (inaczej się nie dało). Czasem dym odbija się od ścianek i wylatuje na zewnątrz. Wszystkie boczne ścianki powinny schodzić się ostrym skosem w kierunku wlotu do rury wyciągowej, czyli coś na kształt ściętego ostrosłupa o czworokątnej podstawie.
    Ale najważniejszy jest wentylator !!!, lepiej kupić dużo za duży🙂


  11. dzięki za radę „balcer” , nie będę się więc bawił w rozkładany okap, pomyślę żeby w swoim standardowym zmienić wentylator i może tylko zdejmowane kurtyny boczne dołożę


  12. Witaj balcer powiedz mi bo bede niedlugo montowal podobny okapik , czy montaz takiej turbinki w blokach nie jest zabroniony , chodzi o to czy doczepia sie do mnie kominiarze jak beda sprawdzac droznosc ??


  13. a no i sprawa materiałów ile m tej blachy i gdzie kupic taki wentylatorek ??


  14. I seldom create comments, but i did some searching
    and wound up here Operacja okap 2.0″ | Wokowe opowieści.
    And I actually do have 2 questions for you if you do not mind.
    Is it simply me or does it seem like a few of these remarks appear like they are left by brain dead visitors?
    😛 And, if you are writing at other online sites, I’d like to keep up with everything new you have to post. Would you make a list of every one of all your communal sites like your Facebook page, twitter feed, or linkedin profile?



Skomentuj

