h1

Kurczak z trawą cytrynową w sosie z czarnej fasoli

30 Wrzesień, 2007

No to zaczynamy nowy rozdział w historii tego bloga😉 Video-Kursy
Od razu proszę wszystkich o wyrozumiałość, z zawodu jestem informatykiem🙂 a kucharzenie to jak na razie tylko hobby. Zanim nauczę się poprawnie filmować i koordynować ruchy w kuchni podczas filmowania minie jeszcze trochę czasu.

Dziś do woka trafił kurczak z trawą cytrynową i sosem z czarnej fasoli.

Składniki:
pół piersi kurczaka,
pół łodygi trawy cytrynowej,
pół cebuli,
1/4 czerwonej papryki,
4 ząbki czosnku,
1 łyżka ultra pikantnego sosu z czarnej fasoli (Lee Kum Kee)

Marynata do kurczaka:
1 łyżka sosu rybnego,
1 łyżka oleju sezamowego
1 łyżka wina ryżowego do gotowania,
1 łyżeczka czarnego lub białego pieprzu

Sos:
1/2 chochli kucharskiej bulionu z kury,
łyżka octu ryżowego,
łyżeczka czerwonego cukru

Zagęszczacz:
3 łyżki skrobi kukurydzianej wymieszanej z filiżanką zimnej wody

Składniki kroimy i siekamy.

Kurczaka wrzucamy do marynaty. Przygotowujemy bulion drobiowy z 1/4 kostki rosołowej. Rozrabiamy skrobię kukurydzianą z wodą. Porządkujemy miejsce pracy i ustawiamy składniki w zasięgu reki.

Odpalamy źródło mocy🙂

Na talerzu wygląda to tak:

Prawda że mało apetycznie ?

Macie rację, skopałem trochę dzisiaj wizualnie tą potrawę robiąc za dużo sosu😛 (to chyba trema spowodowana filmowaniem ) ale smak na szczęście pozostał doskonały.
Jak tylko zrobię drugie podejście do tej potrawy zamienię fotki i filmik na lepsze😉

32 uwag

  1. nie jest tak żle;-) gratki
    mi ciągle potrawy wychodzą zbyt tłuste, a jak daję za mało oleju wszystko zaczyna przywierać. woka wypaliłem kilkakrotnie w piekarniku, ale obawiam się że owo przywieranie to problem niskiej temperatury. czy to możliwe?

    pozdr


  2. „makary” masz rację z tą temperaturą, gdy gotowałem kiedyś na zwykłej kuchence, problem przyklejania się produktów do ścianek woka prześladował mnie cały czas. Prawdziwe wokowanie zaczyna się dopiero od mocy 10 kW w górę.
    Żeby pozbyć się nadmiaru oleju ze smażonej potrawy, dodaję troszeczkę bulionu do woka, wtedy wybucha mały pożar i większość oleju samoistnie się wypala🙂 ale takie zabawy są już trochę niebezpieczne w zwykłej kuchni.


  3. „balcer” sosik można dołożyć np.: żonie – moja lubi dużo sosu, rzecz gustu, a poważnie czy czerwony cukier to to samo co brązowy? i czy mogę zastąpić trawę cytrynową czymś innym u mnie w Płocku niestety tak WYKWINTNY towar jak trawa cytrynowa jest niedostępny, może coś się zmieni za pół roku – otwierają nową galerię i będą market Piotr i Paweł a podobno jest on dość dobrze zaopatrzony

    „Makary” popatrz na https://balcer.wordpress.com/2007/02/18/modyfikacja-klasycznej-kuchni-gazowej/
    to takiej modyfikacji o części problemów zapomnisz, zrobiłem coś takiego ze swoją kuchenką jestem happy


  4. „arbil” czerwony cukier kupiłem w Wah-Nam (Wólka Kosowska) i na pewno nie jest to cukier brązowy którego też na co dzień używam. Wydaje mi się że czerwony jest robiony z miodu lub czegoś podobnego, ale głowy nie dam.
    W Piotrze i Pawle produkty azjatyckie będą, ale kosmicznie drogie. W Poznaniu przynajmniej je widziałem w dziale z zieleniną. P&P to takie delikutasy dla snobów z tego co zdążyłem się zorientować, coś na wzór Almy, Bomi, itp.
    Trawy cytrynowej zastąpić się nie da niczym, nawet ta marynowana z hiper marketów okazała się porażką. Najlepiej kupić cały zapas w Wawie i zamrozić na kość w lodówie. Robię tak od lat i nie traci swojego aromatu.


  5. a suszona trawa cytrynowa? bo ja mam tylko taką, ale moim zdaniem jest bez smaku… może po namoczeniu [tylko w czym?] odzyska swoje właściwości?


  6. „emeliks” raczej wątpię żeby namaczanie trawy cytrynowej przywróciło jej pierwotny aromat. To już lepiej zamówić ją wysyłkowo w internecie i potem zamrozić w lodówie. Lepszego sposobu nie znam.


  7. Witam wszystkich. Ja troszke o przywieraniu potraw podczas smazenia. Ostatnio zalilem sie Balcerowi przez maila, ze mam sporego woka i nie moge sobie poradzic z jego wypaleniem (to ja pisalem przez Allegro w temacie woka zeliwnego:-)). Ogladnalem sobie Twoj pierwszy wideo-kurs i okazalo sie ze popelniam kardynalny blad. Otoz wok jest jak najbardziej prawidlowo wypalony, tylko za kazdym razem za malo go rozgrzewalem, czekalem tylko na to az olej lekko zadymi i rzucalem miecho, efekt – przywieranie a co za tym idzie zdzieranie patyny podczas mycia. Po obejrzeniu rozgrzalem go na maksa i dopiero rzucilem skladniki, efekt – nic nie przywarlo, testowalem nawet smazenie jaja bo jak do tej pory konczylo sie to tym ze jajo bylo rownomiernie przyklejone do dna woka. Makary moze w Twoim przypadku rowniez to jest problemem. Ja kucharze na zwyklej kuchence, na najwiekszym palniku i z potrawa dla dwoch osob jeszcze sobie radzi ten palnik, ale musze pomyslec nad czyms konkretniejszym. Widzieliscie na Allegro taborety gazowe zeliwne? Myslicie ze to sie nada? Cena jest przystepna bo niecale 100 zl….


  8. Pisalem dokladnie o czyms takim: http://www.allegro.pl/item251138709_taboret_gazowy_zeliwny_fv_2_lata_gwarancji.html


  9. „Robin” każdy większy palnik od tych ze zwykłych kuchenek będzie lepszy do grzania woka.
    Jeśli chodzi o taborety gazowe to widzę jedynie problem w podgrzewaniu środkowej części woka. Ale cena jest bardzo atrakcyjna, możesz wypróbować i podzielić się z nami spostrzeżeniami. Pamiętaj jeszcze o odpowiednim wyciągu w okapie. Taki palnik spala bardzo duże ilości gazu i powietrza, wytwarzając gryząco/duszące spaliny.


  10. To temat na przyszlosc, bo na razie nie mam wlasnego lokum a rodzice na pewno nie zgodza sie na przerobki w kuchni. Poza tym na dniach szykuje mi sie wyjazd do Anglii ponownie. Wydaje mi sie ze te taborety to moze byc dobra alternatywa dla palnikow wokowych. Generalnie mamy z dziewczyna w planach zakup jakiegos domku do remontu pod miastem w ktorym moze bedzie, a jesli nie to sam go zamontuje – piec na drewno z fajerkami. To chyba bedzie rowniez dobre rozwiazanie, ksztalt otworu w piecu jest idealny do woka no i moc mozna uzyskac baaardzo duza.


  11. „Robin” ten taboret chyba będzie OK, właśnie znalazłem na flickrze kilka fotek z tym modelem.
    http://flickr.com/photo_zoom.gne?id=1230057109&size=l
    http://flickr.com/photo_zoom.gne?id=634678248&size=l


  12. „Bracia i siostry w kuchennym ogniu” czy może ktoś potrafi policzyć ile mocy można uzyskać modyfikując zwykłą kuchenkę gazową”
    https://balcer.wordpress.com/2007/02/18/modyfikacja-klasycznej-kuchni-gazowej/

    i dodatkowo zwiększając średnicę dyszy gazu, np.: z 1.4 na 2.5?


  13. właśnie zamówiłem taboret , przetestuję i dam znać drodzy czytelnicy,


  14. Mialem kupic w przyszlym tygodniu, ale skoro mnie uprzedziles Arbil to teraz grzecznie poczekam na jakas recenzje z Twojej strony. Pozdrowienia🙂


  15. spryciarz z Ciebie „robin” haha pewnie w poniedziałek może wtorek przyjdzie (akurat mam czas żeby załatwić butlę, reduktor itp) więc pewnie pod koniec przyszłego tygodnia dam znać o pierwszych doświadczeniach z taboretem gazowym pozdrawiam


  16. Hejka , 15 z allegro mi wysłali taboret gazowy i do dziś jeszcze nie dotarł do mnie , sprawdzałem w firmie kurierskiej(opek)i podobno kurier ma go ze sobą ale od 2 dni do mnie jeszcze nie zajrzał (właśnie starcił napiwek). Jak się pojawi będą moje pierwsze przeżycia i ich opis . Pozdrawiam


  17. Jestem po pierwszych testach taboretu gazowego (moc 7.5KW czyli około 25 000 BTU) :

    – średni czas zagotowania 0,5 litra zimnej wody z kranu to 2min 20sek. (lecz tak jak podejrzewał „balcer” zostało pośrodku koło o średnicy 4 cm niegrzane tak bardzo jak reszta – wniosek podczas smażenia trzeba wokiem ruszać żeby równomiernie grzać)

    – znacznie dłuższy proces palenia się wody+tłuszcz niż na zmodyfikowanym palniku kuchenki gazowej,

    – po odpaleniu na maksa taboretu i położeniu woka na siedzisku płomienie obejmują prawie całego woka (widać na zdjęciu
    https://balcer.wordpress.com/files/2007/10/7_filtered_sm.jpg , średnica woka 32cm),
    – na razie sie pobawię i oswoję z jego (dla mnie nową) mocą , a potem spróbuję pokombinować z ze średnicą dyszy, tym bardziej ,że na regulacji dopływu powietrza mam jeszcze zapas

    Podsumowując , za te pieniążki dużo lepsza alternatywa dla profesjonalnego palnika niż modyfikacja kuchenki gazowej🙂


  18. U mnie po ostatniej modyfikacji zwykłej kuchenki 0.5 litra zimnej wody zagotowuj się w 1 min 25 sek


  19. teraz to muszę dłużej pomyśleć: jeśli „gena” zagotowuje 0.5 litra zimnej wody w 1min 25 sek na kuchence gazowej zmodyfikowanej, a „balcer” na profesjonalnym palniku robi to w około 2 min to…coś sie mi tu nie zgadza


  20. sprawność… Przed chwilą zrobiłem ekperyment mniejszym otworem w dysze(1.1 ,poprzednie było 1.25)zagotowałem 0.5 litra na palniku z turbo efektem , czas- 1 min 45 sek,a na palniku z dyfuzorem – 4 min .A teraz fizyka:
    na zagrzanie 1 grama wody na 1 stopień trzeba 4,1868 J
    wyliczamy 500gr*85*4.1868= 177939J , tyle trzeba do zagrzania 500gr wody z 15 do 100 stopni. Dzieląc to na czas w sekundach mamy moc z którą ta woda się podgrzewała. Jak zagotowali my tą wode za 2 min, to mamy: 177939/180=1482.825W . Mniej niz 1.5 kW z tych 10 kW nam poszło na nagrzewanie wody.To są fakty.


  21. poprawiam 177939/120=1482.825


  22. No wreszcie jakieś naukowe podejście !! Gratuluje podejścia i dzięki. Jedyne co ja zmieniłem już jakiś czas temu to własny dyfuzor, który ma otworki z góry a nie pierścień z boku. 0,5l gotuję w ~2:10, bez problemu robię też pożar w woku. Natomiast nie rozumiem tej kwestii dyszy.. Mógłbyś to bliżej wyjaśnić? może jakieś zdjęcia jednej i drugiej dyszy? typ kuchenki jaki masz? gdzie ew. można kupić inną dyszę? (wawa)


  23. Dysza, to taka mała śrubka z otworem na dole palnika, przez którą podaję się gaz do palnika. Ilość podawanego gazu zależy ot średnicy tego otworu. Średnica jest podana na dysze. Można ten otwór rozwiercić, lub kupić dysze z większym otworem (są w sklepach z AGD).
    ALE każdy palnik jest projektowany na konkretną moc i jest zrobiony tak, że zasysa z dołu powietrze, i przez z dyfuzor nam wylatuję mieszanka, która się spala. Zwiększając otwór, zwiększamy ilość podawanego gazu, ale bardzo mocno spada przy tym nam sprawność.Tak „arbil”, mógł bym mieć aż ok. 13 kW, ale myślę że wyszło mu max. 5-6 kW. Dla tego nie zmieniając konstrukcji palnika niema większego sensu zwiększać otwór.
    Odnośne tych czasów gotowania się wody myślę że tobie,luk4sz, woda się zagotowuję tylko w środku woka, a nie na całej powierzchni.Efektywność gazowych palników (ile energii z palnika przechodzi do woku) jest 15-30%.Tak przy ok. 2 min musisz mieć moc palnika min 5 kW.Tak że zgadza się czas, który uzyskał “balcer”. Trochę dziwią mnie te 3 min. do modernizacji „Sonaremy”.


  24. Nie do końca rozumiem Twój tok rozumowania. Rozumiem, że zwiększając ilość gazu w stosunku do powietrza jakość mieszanki może się pogorszyć – ale to oznacza tylko to, że powinno się zapewnić większy dopływ powietrza, co też starałem się zrobić majstrując z kształtem dyfuzora. Nie wiem czy o tym samym rozmawiamy: u mnie nad tą śrubką-dyszą jest ze 2cm przerwy a potem metalowa tulejka i dalej ~15cm rurka na szczycie której jest osadzony dyfuzor. Tulejkę można przesuwać w górę i w dół tak jakby zmieniając powierzchnię (odstęp między dyszą a rurką) którą lecący w górę gaz „zabiera” ze sobą powietrze. Niby to jest do regulacji mieszanki, tak mówi instrukcja, ale prawdę mówiąc kiedyś to zmieniałem do skrajnych wartości i nie zauważyłem żadnej różnicy.. tzn obserwowałem kolor płomienia, który się nie zmieniał (nie robiłem testu z wodą).
    Woda w moim woku gotuje się na całej powierzchni jaką pokrywa, tzn. 0,5l jest to „koło” o średnicy ~20cm i na dnie na całej przykrytej powierzchni równomiernie pojawiają się małe bąbelki – inaczej niż w garnku gdzie dzieje się to tylko przy ściankach. Mój dyfuzor daje coś „podobnego” jakby w sonaremie włączył tylko środkowy mniejszy pierścień. Przez boczne otworki dyfuzora gaz nie chce wypływać, wszystko idzie do góry, tak jakby za mało ilościowo tej mieszanki dostawał…sonarema ma po prostu duży, podzielony dyfuzor gdzie osobno podaje sie mieszankę do środka i do zewnętrznych pierścieni, co daje większą powierzchnię ogrzewania woka – coś muszę chyba podobnego opracować – jakiś kompromis pomiędzy oryginalnym a moim dyfuzorem…
    Nie przyszło mi do głowy (może i dobrze) manipulować przy samej dyszy, bo to już ingerencja w budowę kuchenki, a wolałbym przecieku nie mieć. Rozumiem, że ty wymieniałeś całkowicie różne dysze? i przy tym samym dyfuzorze (oryginalnym?) obserwowałeś spadek sprawności? czy to tylko teoria?


  25. To nie teoria.
    Wymiana dyszy to nie jest ingerencja w budowę kuchenki.Dysze się wymienia w zależności ot rodzaju gazu.
    W twoim przypadku myślę że uzyskasz 30-40 % więcej mocy bez straty sprawności, wymieniając dysze.


  26. Abstrahując od palnikowych dywagacji, ta potrawa to jeden z moich wielkich hitów. Kto nie szamał fermentowanej fasoli ten nie wie co traci. Absolutny No. 1.


  27. Pan luk4sz napisal mala modywikacje palnika,wie ktos
    jak to zrobic ,jakiej wielkosci dziurki nawiercic?
    i czy to faktycznie zdaje egzamin.na razie mam stalowa patelnie ktora gaz nie grzeje na srodku


  28. trawę cytrynową oraz inne przyprawy i zioła kupicie Państwo w sklepie http://www.swiat-przypraw.pl
    zapraszam!!!


  29. Wszystko fajnie ale ta trawa cytrynowa jest suszona i nie umywa się do świeżej. Swieżutką można nabyć w makro (polecam też zieloną kolendrę)


  30. This article will assist the internet visitors for creating new blog or
    even a blog from start to end.


  31. Hi I am so glad I found your blog page, I really found
    you by accident, while I was browsing on Aol for something else, Anyways
    I am here now and would just like to say kudos for a incredible post and a all round entertaining blog (I also love the theme/design), I don’t have time to read through it all at the moment but I have bookmarked it and also included your RSS feeds, so when I have time I will be back to read more, Please do keep up the great work.


  32. Matko jakie paskudztwo ci wyszło.. i ty to jesz? Sorry ale wygląda jak pasza dla świń..masakra jakaś…



Skomentuj

